diumenge, de març 09, 2008

"Fer, parlar i pensar per a fer ciències"

Richard Feynman, premi nobel de física, explicava la influència que havia tingut el seu pare, en el seu desenvolupament com a científic amb la següent anècdota:

Entre els veïns sempre es comentava que ell era tan espavilat perquè el seu pare constantment li estava ensenyant coses. Un dia, mentre jugava amb un amic al jardí, l’amic li diu: Mira quin ocell, com es diu? Richard li contesta: Ni idea! i l’amic sorprès li demana: Què no t’ensenya res, el teu pare? I sí. El seu pare li havia ensenyat i li havia parlat de l’ocell; però d’una altra manera.

Veus aquell ocell? és un “Spencer’s warbler” (em sembla que s’inventava el nom) en italià es diu Chutto Lapittida; en portuguès, és un Bom da Peida, en xinès és un Chung-long-tah .......... Podries saber el nom d’aquest ocell en tots els idiomes del món, però quan els haguessis après no sabries res més de l’ocell. Així que observa l’ocell i mira el que està fent i fes-te preguntes. Això és el que compta! D’aquesta manera el meu pare em mostrava la diferència entre només saber el nom de les coses i saber coses.

"Fer, parlar i pensar per a fer ciències".
Artícle.

CDECT Centre de Documentació i Experimentació en Ciències i Tecnologia. Articles i experiències a l'aula entre altres coses.

Il.lustració de Kathleen Rietz

6 comentarios:

La Talpeta ha dit...

La diferència entre aprendre noms i aprendre a pensar.

vaig llegir aquest text junt amb la resta que apareixen al seu costat a la web i em van agradar molt. Encara no tinc gaire experiència, els vaig llegir a la facultat l'any passat sense poder comparar gaire amb la pràctica... però hi estic molt d'acord. Com fomentarem l'esperit científic si abans no fomentem l'observació i el raonament?

Encantada d'haver trobat aquest bloc.

Cosme Garrell i Guiu ha dit...

Un blog genial ànim i endavant us seguirem visitant som un aula d'acollida

Rosa ha dit...

Amb el teu permís, ho penjarem al blog de l'escola.
Gràcies!
Rosa Soler
www.xtec.cat/ceippontdelarcada/
(www.pontdelarcada.blogspot.com)
(www.totmola.blogspot.com)

Sther ha dit...

talpeta, la pràctica és que l'equip de docents cregui amb aquesta manera de fer, parlar i pensar. Endavant i sort!

Cosme, gràcies per les teves paraules. Passa't per aquí sempre que vulguis, jo ho faré també per la teva aula d'acollida. Salutacions.

Rosa, "pesqueu" tot allò que us sigui de profit. Salutacions també per a tu.

Infantil 1 a 3 ha dit...

Hola Esther, gràcies per les teues idees, aniré posant-les en pràctica.
Ara que estic de vacances vaig penjat coses als meus blocs , si tens gana fes una ullada.
He fet un altre bloc va de contes, literatura i altres coses...
L´he fet en espanyol, com estic a Babar molta gent em demana la traducció, encara no se com posar el traductor. Bé ja aniré aprenent.
felicitats pel teu bloc, un altra vegada.
Una abraçada

Dolors

Infantil 1 a 3 ha dit...

L´adreça del nou bloc

www.unsombreroconelefante.blogspot.com

Un altra abraçada